Úvod Komentáre Želané výsledky vo voľbách: kombinácia mediálnej masáže a manipulácie sčítavania hlasov

Želané výsledky vo voľbách: kombinácia mediálnej masáže a manipulácie sčítavania hlasov

Reprodukcia: internet

Sociálnymi sieťami prebehla informácia o identických výsledkoch prezidentských volieb na Slovensku (2019), vo Francúzsku (2022) a v Česku (2023). Ide o výsledky druhých kôl volieb, kde víťazi a porazení v troch rôznych voľbách a štátoch majú takmer na chlp rovnaké percentuálne zisky voličských hlasov:

Zuzana Čaputová 58,40 % – Maroš Šefčovič 41,59 %, Emmanuel Macron 58,55 % – Marine Le Penová 41, 45 %,  Petr Pavel 58,32 % – Andrej Babiš 41,67 %. Nejde o nijaké hoaxy či definformácie, sú to oficiálne dostupné a ľahko overiteľné číselné údaje.

Spoločným menovateľom všetkých troch volieb je človek menom Aron Shaviv – izraelský politológ a majiteľ spoločnosti Shaviv Strategy and Campaigns, ktorý viedol prezidentské kampane Zuzane Čaputovej i Petrovi Pavlovi a v minulom roku bol neoficiálnym poradcom volebného tímu Emmanuela Macrona pred voľbami prezidenta vo Francúzsku.

Mimochodom, Shaviv už dvakrát viedol víťaznú volebnú kampaň aj pre primátora Bratislavy Matúša Valla (2018 a 2022) a jeho strany Team Vallo, ktorá v komunálnych voľbách v koordinácii s kandidátmi hnutia Progresívne Slovensko koncom minulého roka “zázračne” bodovala v hlavnom meste a obsadila takmer všetky poslanecké miesta, čo vyvolalo podozrenia z volebného podvodu.

Shaviv radil aj bývalému predsedovi Progresívneho Slovenska Michalovi Trubanovi. Za zmienku v súvislosti so Slovenskom stojí aj fakt, že Shaviv v roku 2015 v koordinácii so svojím tunajším spolupracovníkom Martinom Repom presadil prijatie 149 utečencov na území SR.

Shaviv v rokoch 2005 – 2007 pôsobil ako politický poradca izraelskej pravicovej strany Jisra’el bejtenu a jej predsedu, ktorý sa po voľbách stal ministrom pre strategické veci. Je blízkym človekom súčasného izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, ktorému tiež pomohol vyhrať voľby.

Shavivova spoločnosť, založená v roku 2008, poskytuje poradenstvo v oblasti politického marketingu so špecializáciou na volebné kampane liberálne orientovaných strán a kandidátov.

Reprodukcia: internet
Reprodukcia: internet

Spoločnosť sa podieľala okrem spomenutých troch prezidentských volieb aj na kampaniach kandidátov v prezidentských voľbách v Srbsku (2008, 2017), Chorvátsku (2009) USA (2012), Keni(2013)  a Konžskej republike (2016).

Takisto viedla kampane v parlamentných voľbách v Bulharsku (2008), Moldavsku (2009), na Cypre (2009, 2016), v Thajsku (2014), Estónsku (2015), Izraeli (2016), na Slovensku (2016) a v Rakúsku a vo voľbách do EP v Litve, v Bulharsku a na Cypre (2014), ako aj na kampaniach kandidátov v komunálnych voľbách na Ukrajine (2008), na Slovensku (2010 a 2014) a v Bulharsku (2013).

Rovnaké percentuálne zisky víťazov i porazených v spomenutých prezidentských voľbách sú skutočne pozoruhodné. Náhoda? Teória náhod hovorí, že náhody neexistujú…

Je to čosi, čo možno chápať ako kohosi rukopis či symbol, niečo ako poznávacie znamenie pre zasvätených… Nevieme presne, akými metódami a technologickými manipuláciami pracuje spomenutá agentúra a kruhy s ňou spojené.

Jedno je však isté: žijeme v časoch blízkych totalite, keď sa želané, respektíve plánované výsledky vo voľbách dosahujú kombináciou sugestívnych mediálnych masáží obyvateľstva (že to nie je až také ťažké, ukázala úspešná manipulácia s ľudským vedomím počas covidového šialenstva) a externe vykonávanou elektronickou manipuláciou volebných výsledkov za pomoci špičkových softvérových technológií.

A zďaleka podozrivým z týchto manipulácií nie je iba firma “mága” politického marketingu Arona Shaviva. Aj vy máte obavy, ako dopadnú predčasné parlamentné a riadne prezidentské voľby na Slovensku?

Aron Shaviv. (Foto: archív)