Úvod Spoločnosť Haváriu AN-24 v roku 2006 vraj nespôsobil pilot

Haváriu AN-24 v roku 2006 vraj nespôsobil pilot

Foto: archív

Skutočnou príčinou pádu vojenského lietadla AN-24, ktoré sa zrútilo počas letu z Kosova do Košíc pri maďarskej obci Hejce 20. januára 2006, nebola chyba pilota, ako hovoria oficiálne závery vyšetrovania, ale technická porucha. Pripustil to Ivan Katrinec, ktorý ako autor podnetu poskytol dôkazy svojich tvrdení generálnemu prokurátorovi Jaromírovi Čižnárovi a ten dal podnet rezortu obrany, aby konal.

Oficiálne závery vyšetrovania nehody podľa Katrinca vychádzajú z neúplných a čiastočne nepravdivých informácií, pričom skutočná príčina nehody mala byť zamlčaná. „Zo znaleckého posudku vyplýva, že vinníkom lietadla bol pilot, čo však dokumenty, ktoré sme pozbierali, vyvracajú,“ vyhlásil Katrinec.

Okrem iných argumentov predložil fotodokumentáciu, ktorá má dokazovať, že lietadlo malo počas letu poruchu pravého motora. Na snímkach podľa jeho slov vidieť, že páka pravého motora v kokpite bola stiahnutá na zarážku, kým ľavá bola na maxime, bol otočený núdzový hydraulický systém práporovania vrtule, pravá vrtuľa bola podstatne menej poškodená ako ľavá, akoby práporovala a výškovka lietadla bola obhorená, ale iba na pravej časti.

Ivan Katrinec. (Foto: archív)
Ivan Katrinec tvrdí, že skutočnou príčinou pádu lietadla nebola chyba pilota, ale technická porucha, čím spochybnil oficiálne závery vyšetrovania. (Foto: archív)

Ďalším argumentom Katrinca v prospech technickej poruchy a nie zlyhania pilota je, že v spise, ktorý obsahuje aj záznam z čiernej skrinky, chýba časť, ktorá by dokumentovala, ako fungovali motory a iné prístroje v čase nárazu. „Znalecký posudok sa opiera o rádiovýškomer, ktorý bol vypnutý. To bola jediná vec, o ktorú sa vyšetrovatelia mohli oprieť na to, aby celú vec upratali. Zabudli však, že lietadlo nebolo v čase pádu vo fáze pristávania, keďže bolo 27 kilometrov od letiska. Nebolo teda povinnosťou pilota, aby mal tento prístroj zapnutý,“ upozornil Katrinec.

Na brífingu tiež vyhlásil, že havarované lietadlo AN-24 malo za posledný rok svojej prevádzky viacero porúch, na oprave malo byť aj krátko pred nehodou. „Týždeň pred nehodou, 13. januára 2006 muselo toto isté lietadlo núdzovo pristáť počas letu do Bagdadu. Lietadlo malo za posledný rok časté poruchy, napriek tomu ho pustili na let,“ povedal.

Slovenské vojenské lietadlo AN-24 vracajúce sa z Kosova, sa 20. januára 2006 krátko po 19:30 h zrútilo približne päť kilometrov od slovenských hraníc. Na palube bolo 43 osôb, prežil jediný vojak. Na snímke miesto tragédie na druhý deň po páde lietadla. (Foto: archív)
Slovenské vojenské lietadlo AN-24 vracajúce sa z Kosova, sa 20. januára 2006 krátko po 19:30 h zrútilo približne päť kilometrov od slovenských hraníc. Na palube bolo 43 osôb, prežil jediný vojak. Na snímke miesto tragédie na druhý deň po páde lietadla. (Foto: archív)

Katrinec je presvedčený, že vyšetrovatelia hodili vinu na pilota lietadla, ktorý sa už nemôže brániť. „Neviem, či si mysleli, že prípad nikto neotvorí. My sme sa k nemu dostali náhodou. Zastupoval som manželku exposlanca Národnej rady SR Vladimíra Jánoša a 23. októbra 2015 som do spisu vložil list, ktorý sa našiel u Jánoša.

Tam bolo popísané, ako sa opravovali lietadlá v armáde. Rok na ten list nikto nereagoval. Mal to riaditeľ Národnej kriminálnej agentúry, vedel o tom policajný prezident a ja som rád, že aspoň generálny prokurátor Čižnár sa k tomu postavil zodpovedne,“ podotkol Katrinec.

Katrinec vylúčil, že za jeho aktuálnymi aktivitami je ĽSNS, za ktorú v posledných voľbách kandidoval do parlamentu. „Marian Kotleba o tom ani nevie. Na tejto kauze nik politický kapitál vytĺkať nebude,“ deklaroval. Ako sa dostal k materiálom zo spisu, Katrinec povedať nechcel. Ubezpečil však, že sú pravé.

Vyšetrovanie pádu lietadla AN-24 bolo podľa ministerstva obrany ukončené pred desiatimi rokmi s tým, že technická porucha bola vylúčená. „Ministerstvo obrany sa vtedy stotožnilo s oficiálnou správou odbornej vyšetrovacej komisie, ako aj závermi prokuratúry. Orgánom činným v trestnom konaní sme pripravení poskytnúť plnú súčinnosť,“ uviedol v reakcii rezort obrany.

Vojenské lietadlo AN-24 pred haváriou. (Foto: archív)
Vojenské lietadlo AN-24 pred haváriou. (Foto: archív)