Úvod Spoločnosť Mesto Ružomberok podalo podnet pre nestavanie diaľnice

Mesto Ružomberok podalo podnet pre nestavanie diaľnice

Foto: archív

Mesto Ružomberok podalo ministerstvu dopravy a výstavby podnet na stavebný dohľad pre nestavanie diaľnice D1 Hubová-Ivachnová. „Došla nám trpezlivosť s touto absurdnou situáciou. Podľa našich zistení sa stávame v tejto dráme nevýstavby rukojemníkmi úmyselných komplikácií,“ uviedol pre médiá primátor Ružomberka Igor Čombor.

Podľa Čombora komplikácie predstavujú nezhody medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a firmami OHL-Váhostav a ďalšie komplikácie, ktoré majú súvisieť s firmou, ktorá zodpovedá za geologický projekt a práce – CADECO.

Mesto a okolité obce, ktoré sú účastníkmi konania v procese EIA na diaľnici D1 Hubová-Ivachnová, súhlasili so zmenou trasy diaľnice a výberom variantu V2. „Preto tvrdenia NDS o tom, že Ružomberčania blokujú výstavbu diaľnice, prekračujú hranice úcty k obyvateľom, ale aj zákonom,“ povedal primátor Čombor. Dodal, že tiež nesúhlasí s podanými rozkladmi dvoch obyvateľov mestskej časti Hrboltová, no rešpektuje ich právo tak urobiť.

Proces výstavby sa naposledy oddialil práve pre podané rozklady občanov proti záverečnému stanovisku ministerstva životného prostredia k posudzovaniu vplyvov na životné prostredie (EIA) pri výstavbe úseku D1 Hubová-Ivachnová. NDS ich považuje za špekulatívne a za obštrukciu. Podľa zástupcov spoločnosti doterajším požiadavkám občanov vyhoveli a do dokumentácie ich zapracovali.

Výstavba tunela Čebrať. (Foto: archív)

“Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek uviedol, že občania, ktorí podali námietky, nepochopili celý proces EIA a namietajú dokumenty, kde sú ich námietky už zapracované. Išlo najmä o vylúčenie stavebnej dopravy z Hrboltovej. Zhotoviteľ bude k stavbe po novom pristupovať po telese budovanej diaľnice.

Úsek D1 Hubová – Ivachnová (15 kilometrov) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky už vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli tunela Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude mať namiesto pôvodných dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022. Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 miliónov eur.

Foto: archív