Úvod Spoločnosť Takmer polovica Slovákov nakupuje aj vtedy, keď nemá dosť peňazí

Takmer polovica Slovákov nakupuje aj vtedy, keď nemá dosť peňazí

Foto: archív

Veľké zľavy dokážu výrazne ovplyvniť nákupné správanie zákazníkov. Až 48 percent Slovákov nedokáže odolať lákavému nákupu ani vtedy, keď nemajú dosť peňazí.

Hneď po skončení predvianočnej nákupnej horúčky lákajú obchodníci zákazníkov na obrovské zľavy v rámci povianočných výpredajov. Niektorí spotrebitelia odložili vianočné nákupy na začiatok nového roka, aby zohnali tovar za výhodnejšiu cenu. Iní v domnienke, že nakúpia výhodne, minú posledné ušetrené peniaze, alebo sa dokonca zadlžia.

Ľudia síce vstupujú do nového roka s najrôznejšími predsavzatiami, ako zmenia svoj život k lepšiemu, ale január patrí k najdepresívnejším obdobiam roka. Vonku je zvyčajne sychravo, skoro sa stmieva a ľudia sa prebúdzajú do nepríjemnej finančnej reality spôsobenej nadmernými vianočnými výdavkami.

Foto: archív
Foto: archív

„V rámci prieskumu sme zisťovali, ako by ľudia reagovali v situácii, keď si už dlho chcú kúpiť nejaký špeciálny prístroj, na ktorý nemajú peniaze, a práve ho objavili v predajni so 70-percentnou zľavou.

Takmer polovica Slovákov by lákavému nákupu neodolala a prístroj by si kúpila, aj keď naň nemajú peniaze. Riešením by pre nich bola pôžička. Približne tretina ľudí by si požičala od rodiny či priateľov, 18 percent Slovákov by si požičalo peniaze v banke,“ hovorí Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK.

Väčšina ľudí sa však k míňaniu nad rámec svojich možností stavia predsa len racionálne. Prístroj by si nekúpili s tým, že niekedy v budúcnosti ešte nájdu podobnú zľavu a budú mať dostatok peňazí na nákup. Obozretnejší sú najmä ľudia nad 50 rokov – až 60 percent z nich by si prístroj nekúpilo.

Foto: archív
Foto: archív