Úvod Komentáre Remišovej ministerstvo rizika

Remišovej ministerstvo rizika

Veronika Remiššová. (Foto: archív)

Keď boli súčasné vládne strany a ich predstavitelia v opozícii, neustále kritizovali predošlú vládu, že nešetrne rozhadzuje štátne peniaze. Vlády sa zmenili, no šetrenie štátnych výdavkov zostalo iba vo vyjadreniach politikov.

Podpredsedníčka vlády Veronika Remišová si vydupkala nové ministerstvo: prvého júla sa na Slovensku po dlhšom čase na základe politickej objednávky vytvorilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Pôsobenie novopečenej ministerky v doterajšom úrade zatiaľ potvrdzuje mienku, že jej ambície vysoko prevyšujú odborné a riadiace schopnosti. Stačí spomenúť nedávne výstupy v kauze Govnet, kde kriminalizovala nevinných odborníkov, bez ktorých by zrejme úrady boli nefunkčné.

  „Cieľom je zefektívniť všetko tak, aby sa viaceré činnosti nerobili na rôznych rezortoch viackrát, ako aj šetriť, zjednodušiť a zbaviť sa byrokracie,“ uviedla Veronika Remišová ako obhajobu centralizácie riadenia pri čerpaní eurofondov. Ak chce šetriť, znížiť byrokraciu, tak už na začiatku si protirečí.

Sťahovanie zamestnancov a byrokratické písomnosti pri delegovaní budú niečo stáť vrátane času. Ministerstvo bude živiť o jednu vedúcu agendu navyše. Vedúceho úradu vystriedali dvaja štátni tajomníci. Každý štátny tajomník má nárok na osobného vodiča, služobné auto, samozrejme teplé miesto pre riaditeľa kancelárie a minimálne dve sekretárky.

Na nový rezort sa v rámci súčasného programového obdobia 2014 – 2020  presúvajú viaceré operačné programy OPIS, Technická pomoc, IROP,  Interreg V-A Slovenská republika – Česká republika, Interreg V-A Slovenská republika – Rakúsko, Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko a Interreg V-A Poľsko – Slovensko.

Súčasne sa do kompetencie ministerstva presunú viaceré platobné jednotky, Švajčiarske finančné mechanizmy, Nórske finančné mechanizmy a Finančný mechanizmus Európskeho hospodárskeho priestoru.

Kde je záruka, že sa presunom niečo pozitívne zmení? Čerpanie eurofondov zlyháva vnútri systému, v metodike, a nie v rozdelení kompetencií medzi štátnymi orgánmi. V riadiacich orgánoch je vysoká fluktuácia ľudí a slabá odbornosť. Mnohých potenciálnych žiadateľov o nenávratný finančný príspevok odrádza korupcia a veľká byrokracia.

V programovom období 2021 – 2027 prejdú finančne náročné operačné programy z viacerých ministerstiev, čo predstavuje veľké riziko možného pozastavenia celého programu.

Kým doteraz Európska komisia pozastavila čerpanie v rámci jedného operačnému programu, ostatné stopnutie neohrozovalo. Od roku 2021 budú fungovať okrem zopár menších jeden veľký riadiaci orgán, kde hrozí pri jednej chybe možné pozastavenia viacerých projektov.