Úvod Ekonomika Rýn vysychá. Dôležitá dopravná tepna Európy sa možno stane nesplavnou

Rýn vysychá. Dôležitá dopravná tepna Európy sa možno stane nesplavnou

Vyschnuté koryto Rýna pri nemeckom mestečku Bacharach, blízko Kaubu. Fotografia je z októbra minulého roka. (Foto: archív)

Rýn, jedna z najdlhších európskych riek a dôležitá dopravná tepna pre mnoho rôznych druhov tovaru, už čoskoro nebude splavná. S postupným miznutím alpských ľadovcov sa do rieky každoročne dostáva menej vody. Jedným z najmenších miest na Rýne, nemeckým Kaubom, predtým denne prechádzali desiatky veľkých lodí.

Vozili najrôznejšie tovary, od autosúčiastok cez potraviny až po uhlie. V posledných rokoch je však veľkých lodí stále menej a často jazdia vyťažené len na polovicu, informuje agentúra Bloomberg. Dôvod je jednoduchý – klesajúca hladina rieky.

Po uplynulom suchom lete sa doprava na rieke musela asi na približne mesiac úplne zastaviť. Ekonómovia agentúry okrem iného aj tomuto nútenému spomaleniu prepravy tovaru pripisujú súčasné ekonomické problémy krajiny. Tej totiž hrozí ekonomická recesia.

„Je desivé sledovať, ako sa klíma mení,“ povedal Bloombergu Kevin Kilps, ktorý na svojej lodi preváža autá z tovární na juhu krajiny. „Hladina rieky je z roka na rok nižšia,“ dodal. Podľa expertov z Mníchovskej univerzity bude v nasledujúcich rokoch Rýn ďalej klesať.

Tamojší odborník na ľadovce Wilfried Hagg tvrdí, že od roku 1973 prišli švajčiarske Alpy o približne 35 percent svojich ľadovcov. Topenie ľadovcov síce privedie do rieky viac vody, tou však rýchlo pretečie. Z dlhodobého hľadiska hladina rieky klesne. Koncom roku 2018 dokonca na niektorých miestach dosiahla historicky najnižších hodnôt. Napríklad v Kolíne nad Rýnom mala namiesto obvyklých štyroch až piatich metrov 77 centimetrov.

Naplnené koryto Rýna pri meste Kaub. Takýto pohľad už patrí minulosti. (Foto: archív)

„Vplyv na rast nemeckej ekonomiky je jasne viditeľný,“ povedal Bloombergu analytik Oliver Raka z Oxford Economics. Situácia sa podľa neho bude v nasledujúcich rokoch opakovať čoraz častejšie. Rýn totiž spája hlavné industriálne oblasti Nemecka a Švajčiarska s Rotterdamom, najväčším európskym prístavom.

Spoločnosť Thyssenkrup, najväčšia nemecká oceliarska firma, práve pre nesplavnosť Rýna musela na istý čas prerušiť dodávky ocele automobilke Volkswagen. Agrochemická firma BASF potom musela využiť iné druhy prepravy, vinou čoho utratila o približne 250 miliónov eur viac. Šéf tohto chemického gigantu potom v médiách volal po štátnych investíciách, napríklad nových priehradách, ktoré by splavnosť rieky zabezpečovali.

Nemecko disponuje najväčšou ekonomikou v Európe, a tak jej spomalenie môže citeľne ovplyvniť aj ekonomiku v celosvetovom meradle. Ohrozené by potom mohlo byť aj Slovensko, ktorého priemysel je na nemecký silne napojený.

Hoci má Nemecko rozsiahlu železničnú a cestnú sieť, prepravu po Rýne máločo prekoná. Lode sú totiž schopné prepraviť mnohokrát až päťnásobok svojej váhy, a tak je ich prevádzka oveľa lacnejšia ako preprava vlakmi alebo kamiónmi. Ich využívanie v oblastiach okolo Rýna má v budúcnosti uľahčiť napríklad zrušenie nedeľného zákazu jazdy kamiónov v okolí tohto toku, ktoré navrhuje vláda kancelárky Angely Merkelovej.